Actueel

HomeActueelZorgen over de zorg, de huidige stand van zaken

Zorgen over de zorg, de huidige stand van zaken

Per 1 januari 2015 wordt de zorg overgeheveld naar de gemeenten. Door alle veranderingen leven er veel vragen en zorgen. CDA Westland bezoekt verschillende instanties om te vragen naar de stand van zaken. Dit keer bezocht CDA Westland Middin.

Bij Middin spraken CDA-ers Karin Zwinkels en Jenny Vermeer met Mary Duijvestijn, Marieke van der Guchte en Marjella Bal.  Middin zet zich dagelijks in voor ruim 4.000 cliënten met een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige beperking. Ook mensen met niet-aangeboren hersenletsel of een beperking door ouderdom kunnen op Middin rekenen. Er wordt ondersteuning geboden en zorg verleend op woonlocaties, aan huis en in activiteitencentra en indien mogelijk worden cliënten naar passend werk begeleid.  Middin is werkzaam in de provincie Zuid-Holland, in de regio’s Westland, Haaglanden, Rijnmond, Delft, Lansingerland, Nieuwe Waterweg-Noord en de Zuid-Hollandse eilanden.

In Naaldwijk kunnen cliënten in trefpunt De Kade een maaltijd gebruiken en met elkaar  een spelletje spelen of televisie kijken. Het trefpunt heeft onlangs een nieuwe uitstraling gekregen,  mede tot stand gekomen door de sponsoren Erik Sosef – vd Knaap en Fonds Westland.

Middin heeft  regisseurs in het sociaal domein aangesteld voor onder andere gemeente Westland. Deze regisseurs voeren de regie binnen het zorgnetwerk van een cliënt en zorgen ervoor dat partners optimaal samenwerken zodat overlap van werkzaamheden tot het verleden behoort. Middin is actief bezig om alle activiteiten breed onder de aandacht te brengen van de Westlandse bevolking en de verschillende zorgaanbieders, waarbij Mary Duijvestijn zegt uit te zien naar een nauwere samenwerking tussen de diverse instanties. Een eerste voorbeeld van een dergelijke samenwerking zijn de buurtrestaurants in Naaldwijk, Poeldijk en Honselersdijk waar mensen van alle leeftijden met elkaar de maaltijd kunnen gebruiken. Middin werkt daar samen met Vitis, Doel en Patijnenburg. Tevens zegt ze te hopen op een verdere inperking van de bureaucratie. ‘Met het wegvallen van de verschillende tussenlagen moet het voor cliënten en instanties makkelijker zijn om elkaar goed en snel te vinden.‘

Comments

comments