Actueel

HomeActueelSoms is nee ook een antwoord

Soms is nee ook een antwoord

DE NMB DENKT MET U MEE

Wie herinnert zich niet de slogan op tv van eind jaren ‘70, waarbij Andre van den Heuvel de Nederlandse Middenstand Bank aanprees als een bank die meedacht met de klanten maar ook de bank die er vooral was voor haar klanten! Waar de klant nog koning was en je zo kon binnenlopen voor advies. Hoe anders is het nu, stonden in die tijd nog meerdere bankfilialen in elk Westlands dorp. Nu zijn er nog slechts enkele filialen in het Westland over, en dat voor een gemeente van meer dan 100.000 inwoners! Als je nu een bank wilt bezoeken word je, in mijn geval, verwezen naar Den Haag of Delft. Spontaan binnenlopen wordt niet op prijs gesteld, een afspraak maken is noodzakelijk.  De agenda moet worden getrokken omdat op korte termijn er geen ruimte is. Als je hierbij neemt dat voor elke dienst betaald moet worden en er ook nog rente wordt afgeschreven over zowel debet als (grote) credit saldo’s, dan is het gevoel van Klant is Koning, ver weg. Het algemene gevoel blijft dat alles wordt gedaan om winsten van de banken te verhogen. Opvallend is het feit dat als je dit vergelijkt met de situatie in Zuid-Europa waar het nog wel lukt om in elk willekeurig klein stadje vijf verschillende bankfilialen open te houden om binnen te lopen. In ieder geval vind ik het heel vervelend voor onze, nog niet zo digitaal vaardige, ouderen. Zij zijn aangewezen op bereidwillige familie of bekenden die hen willen helpen met hun digitale bankzaken.  

In de media kunnen we vernemen dat geldproblemen bij veel mensen een regelmatig voorkomend probleem is, dit geldt zeker voor onze jongeren. Misschien wel begrijpelijk want geld is voor hen iets abstract geworden. Er zit niets meer in de portemonnee, niets tastbaar, alles gaat digitaal of met een app. Verleidelijk om meer uit te geven dan dat er binnenkomt.  Als bezorgde politicus spreek ik een kundig bankmedewerkster hierop aan, zij kijkt naar mij met een meewarige blik. Voor de ouderen kan ze mijn zorgen begrijpen, maar jongeren zijn al zo gewend om digitaal alles goed te regelen. Dat er veel in de problemen raken is niet de schuld van de bank, maar daar ligt een taak voor de ouders. Zij moeten immers kinderen leren met geld om te gaan, dat er eerst gespaard moet worden voor een mobiel of andere grote uitgaven. “Soms is nee ook een antwoord en dat is iets wat ik de laatste tijd weinig hoor”, zegt ze streng. Met dit verhelderend antwoord verlaat ik de bank.  Soms denkt de bank toch ook nog met ons mee!!

Pieter Immerzeel

Raadslid CDA Westland

Comments

comments


Contactpersonen

Raadslid